Employer branding workshop med Svea Solar.

Svea Solar employer brand_s.jpg

UrbanUrban x Whippy x Svea Solar.

Sedan starten 2014 har Svea Solar vuxit från en lägenhet i Solna till att bli utsedda som DI supergasell 2019. I och med snabb tillväxt och global expansion har behovet för en global HR-funktion och processer vuxit fram.

Då Svea Solar har en så pass väletablerad vision och mission, om att driva ett globalt skifte mot ett hållbart samhälle, fanns en riktning för employer brandet. Vår uppgift var att definiera det. Tillsammans med Whippy höll vi en workshop som start på vårt långsiktiga samarbete för att etablera en grund för Svea Solars varumärke och identitet som arbetsgivare.

Employer brand som en röd tråd i samarbetet

Under hösten 2020 påbörjade vi ett samarbete med Svea Solar som delades upp i tre delar; workshop och sammanställande av en employer brand guideline, framtagande av en global rekryteringsprocess och tillhörande karriärsidor samt ett rekryteringssamarbete med fokus på det globala HR-teamet. Samtidigt startade Svea Solar även ett samarbete med Whippy, specialister inom onboarding, för att ta fram en global onboardingprocess.

Genom samarbetet arbetade vi sida vid sida med både Svea Solars HR i Sverige, Tyskland, Belgien, Nederländerna och Spanien samt Whippy för att säkerställa att Svea Solars employer brand kommuniceras på ett enhetligt och attraktivt sätt, genom alla kanaler och mot alla målgrupper.

Workshop med globala ledningsgruppen

Då både vårt och Whippys uppdrag involverade att kommunicera Svea Solars employer brand som en röd tråd började vi samarbetet med en workshop för att både lära känna och etablera Svea Solars varumärke och identitet som arbetsgivare. Workshopen hölls, tillsammans med Paulin Larsen Berglöf från Whippy, för det globala ledningsgruppen på Svea Solar. Under en halvdag fokuserade vi på att definiera employer brand/identity, employee value proposition och employee experience.

Ett av målen med workshopen var att definiera ett employer brand som är attraktivt och som faktiskt speglar verkligheten. Svea Solar har som företag en väldigt ambitiös vision och mission i att bokstavligen rädda världen och miljön, men samtidigt en tydlig och strukturerad plan i hur man ska nå dit. Och det var precis det man vill kommunicera som arbetsgivare - en tydlig vision och syfte samt konkreta värderingar och

För att förstå nuläget och vilken utgångspunkt Svea Solar hade skickade vi i förväg ut en enkät, både till medarbetare i de olika länderna och den globala ledningsgruppen. Enkäten gav oss en indikation på hur employer brandet uppfattas idag.

Genom olika övningar och diskussioner arbetade vi fram en grund för hur man identifierar sig som arbetsgivare, värdet och fördelarna med att arbeta här samt hur medarbetarupplevelsen, från start till slut, ska vara på Svea Solar.

En guideline för employer brand

Som en sammanställning av workshopens slutsatser och resultat leverade vi en employer brand guideline; en instruktion och rådgivning i varför och hur man ska kommunicera och etablera sitt employer brand framåt. I tillägg till guidelinen levererade vi våra egna slutsatser och rekommendationer framåt för nästa steg i employer brandingarbetet.

För att kommunicera Svea Solars employer brand skapade vi även filmer för att använda på karriärsidan, i rekryteringsprocessen samt onboardingprocessen. Läs mer om hur de används här.

Mer om Svea Solar

Svea Solar grundades i Solna år 2014 och är idag en av Europas största installatörer för solceller med lokala kontor i Sverige, Belgien, Spanien, Nederländerna och Tyskland. Svea Solars leder ett globalt skifte mot ett hållbart samhälle genom att erbjuda en smart, vacker och tillgänglig lösning för förnyelsebar energi. För alla.

Läs mer om Svea Solar och hur det är att arbeta här.


Vill du veta mer om hur vi kan hjälpa er med employer branding?

Prata med Lina Dobrzynski på lina@urbanurban.se eller 0722 116 116.


Mockup template designed by rezaazmy / Freepik.

Lina Dobrzynski