Personalporträtt: Lina Dobrzynski
Vår COO Lina Dobrzynski har varit med sen starten av UrbanUrban och har sedan dess även hunnit med att plugga både i Sydney och London för att tillslut hitta tillbaka till Stockholm. Idag jobbar Lina både med UrbanUrbans egen utveckling och operativt i våra kunduppdrag.
Läs mer om varför Lina valde att jobba med just HR och rekrytering och varför hon trivs så bra att jobba med växande företag.
Hur kommer det sig att du började jobba med HR och rekrytering?
- “Jag har alltid gillat kommunikation och började faktiskt plugga marknadsföring, vilket inte riktigt blev helt rätt inriktning. När jag av en slump halkade in på rekrytering klickade det direkt och sedan har jag breddat mig mer inom HR management, både genom en masterexamen och framförallt i praktiskt arbete.
Kommunikation är otroligt närvarande inom HR, och även ett viktigt verktyg eftersom man arbetar med människor. Kommunikationen i sig kan utspela sig på så många olika sätt, allt från strategisk nivå till face to face på intervjuer eller genom employer branding.”
Vad är det med rekrytering som lockar dig?
- “Att få in rätt personer är en av de viktigaste byggstenarna i ett företag. Även om man skulle ha en riktigt bra affärsidé kan det bli tufft att lyckas utan rätt personer som kan exekvera den idén. Lyckas man med bra rekrytering skapar man rätt grundförutsättningar för en lyckad tillväxt.
Men det som är absolut roligast är att man får möta så många duktiga kandidater och framförallt få följa dem när de väl har börjat jobba hos våra kunder. Det är så häftigt att få rekrytera ‘första in’ till en viss avdelning och helt plötsligt har den personen byggt ett helt team.”
Precis som i många andra växande bolag är Linas egen roll bred och hon jobbar idag både internt med operativt ansvar och affärsutveckling samt externt i kunduppdrag.
Vad är det roligaste med din roll?
- “Jag trivs verkligen att jobba i ett tillväxtbolag där jag får jobba väldigt brett. Just nu får jag både arbeta med UrbanUrbans egen utveckling och samtidigt få inblick i våra kunders verksamhet.
I själva kunduppdragen tycker jag nog att det är allra roligast att just vara så involverad i kundens verksamhet och sen få prioritera, planera och utföra aktiviteter eller projekt som bidrar till välmående och företagsmål. Sen är det extra givande att själva aktiviteterna varierar, allt från att sätta en strategi och rekrytera till att designa medarbetarundersökningar eller coacha ledare i olika områden.”
Du har ju varit med sen UrbanUrban startades, vad har hänt under årens gång?
- “Det känns som igår när jag och Ida satt och valde vilken nyans av grön vi skulle ha som i logga och helt plötsligt har det gått 5 år. Första åren hade vi främst fokus på att sakta men säkert etablera vår affärsmodell, hitta vårt kundfokus och skapa en bra grund. Vi finslipar kontinuerligt vårt erbjudande och har nu även vuxit som team. Framåt kommer vi växla upp och bli ännu fler, både kunder och medarbetare!”
Och slutligen, berätta varför arbetar UrbanUrban med just växande företag?
- “Behovet för att ha rätt person på rätt plats samt en välmående kultur finns från dag ett i en tillväxtresa. Även företag utan en HR-avdelning behöver fortfarande arbeta med att attrahera rätt personer, främja en bra kultur och vidareutveckla sin personal för att lyckas som företag. Det är där vi på UrbanUrban kommer in som tillväxtpartner, likt en outsourcad HR-funktion som stöttar där behovet finns och när det finns.
Personligen tycker jag också att det är givande att arbeta tätt med drivna entreprenörer. Det går snabbt hos företagen vi jobbar med. Tempot och flexibiliteten är alltid hög och personerna som jobbar i dem är otroligt inspirerande. Min vardag blir aldrig tråkig.”