Så gör du ett bra intryck som arbetsgivare i rekryteringsprocessen
Upplevelsen i rekryteringsprocessen är medarbetarens första intryck
I en rekryteringsprocess bör man som företag tänka på att man kommunicerar med sina potentiella nästa medarbetare. För en medarbetare börjar livscykeln redan i rekryteringen och det är även i detta skede man som företag gör ett första intryck som arbetsgivare. Hur rekryteringen upplevs av en kandidat kan självklart variera beroende på individ, känslor och varför man söker jobbet men genom att vara trygg i hur man vill upplevas som arbetsgivare kan man både ta mer kontroll över sitt employer brand och göra ett bra intryck.
Kommunikation som ett nyckelverktyg för upplevelsen
I många fall är kommunikation ett bra sätt att styra hur något upplevs av mottagaren och samma gäller i en rekryteringsprocess. Även fast man som kandidat inte får jobbet kan själva upplevelsen av rekryteringsprocessen och företaget vara positiv. Bra kommunikation i en rekrytering kan innebära allt från att man som kandidat blir väl informerad om hur rekryteringsprocessen ser ut och när man senast får återkoppling till vad man kan förvänta sig av företaget som arbetsgivare.
Som rekryterare eller rekryterande chef har man många kontaktytor i en rekryteringsprocess och oftast fullt upp från det att man startar till att man avslutar rekryteringen. Som kandidat får man däremot mest vänta på återkoppling och besked. Därmed blir tydlig och effektiv kommunikation ett nyckelverktyg för att skapa en bra upplevelser för de som sökt, oavsett om man går vidare i processen eller inte.
Med dagens digitala rekryteringsplattformar finns flertalet smidiga och tidseffektiva sätt att strukturera och automatisera kommunikation med sina potentiella nästa medarbetare.
1. När, var, hur
Utifrån stegen i rekryteringsprocessen, sätt en tydlig struktur för när och via vilket medie kommunikation bör gå ut till kandidaterna. Sätt er in i kandidatens resa och se till att ligga steget före i att besvara de frågor man har i olika skeden. Ett exempel är ett automatiskt mail när kandidaten har skickat in sin ansökan. I detta mail kan man också passa på att besvara de vanligaste följdfrågorna, som “vad händer nu?” och “när får man återkoppling?”.
2. Beskriv er rekryteringsprocess
Eftersom man som kandidat gärna vill vara väl förberedd och veta vad som väntar är det en bra idé att beskriva rekryteringsprocessen på sin karriärsida. Skapa en undersida där ni listar de vanligaste stegen så att kandidater redan innan de skickar in sin ansökan vet hur rekryteringen går till. På så sätt visar ni också upp att det finns en genomtänkt struktur för hur man som företag gör en bra matchning med nya medarbetare.
3. Förbered mallar och utskick
För den kommunikation som ska gå ut via mail eller annan form av text, skriv mallar att utgå från. På så sätt kan man enkelt preppa varje steg i processen utan att behöva skriva om varje meddelande från början. Då säkerställer man samtidigt att alla kandidater, oavsett vilken rekrytering det handlar om, får samma upplevelse steg för steg.
4. Senaste datum för återkoppling
Var noga med att ge ett datum för när återkoppling senast sker, så att kandidaten slipper fundera hur länge man ska vänta. Tidigt i rekryteringen går det bra att ge ett estimat på hur lång tid det brukar ta tills första urvalen är gjorda. Däremot under en pågående kontakt, alltså om en kandidat har gått vidare till nästa steg, är det en bra idé att ge en deadline på när kandidaten får nästa besked. Om den deadlinen behöver skjutas fram kan man skicka en uppdatering via text.
5. Den mänskliga touchen
En potentiell baksida när allt går att digitalisera är att man tar bort mycket av den mänskliga interaktionen. Ibland hör man om kandidater som gått vidare flera steg i en rekrytering men inte än fått prata med en verklig människa, vilket kan kännas opersonligt. Så, om den mesta kommunikationen sker digitalt, glöm inte bort att få med en mänsklig touch i processen. Det kan både från företaget och från dig som rekryterare, såsom ett personligt skrivet meddelande eller hälsning, en empatisk tonalitet och uppskattning för kandidatens engagemang. Var inte rädd för att låta det märkas att det faktiskt är en människa som står bakom utskicken.
Några sista ord och sammanfattning
I en rekrytering har man en fantastisk möjlighet att förmedla sitt employer brand, framförallt då man kommer i kontakt med många intressenter samtidigt. Det är därmed både ett viktigt och bra tillfälle att göra ett första intryck som arbetsgivare. Målgruppen, alltså kandidater som har sökt till företaget, har redan visat intresse och är antagligen intresserade av att veta mer om er som arbetsplats. I den kommunikation som går ut, passa på att få med en länk, en video eller annat material som ni vill att kandidaterna ska ta del av som beskriver er som arbetsgivare och arbetsplats. På så sätt förhöjer man upplevelsen och gör den ännu mer personlig.
En positiv upplevelse i rekryteringsprocessen resulterar oftast i en bra start för den medarbetare som fick jobbet och ett gott intryck av er som företag för övriga kandidater som sökt. Med hjälp av dessa tips för struktur, mallar och en personlig touch kan man etablera en bra grund för att göra ett bra intryck.
Lina Dobrzynski
lina@urbanurban.se