Hur man lyckas med remote onboarding
Onboarding är en viktig aspekt i en anställds ‘livscykel’ och har på senaste tiden uppmärksammats mer och mer då man har förstått betydelsen av att lyckas med onboarding.
- “Allt mer forskning understryker vikten av en bra onboarding för att minska risken för tidiga avhopp och öka engagemang och produktivitet”, säger Paulin Larsen Berglöf at Whippy.
I och med rådande pandemi har många företag tvingats övergå till en mer, om inte helt, digital och remote onboarding. Detta har medfört nya utmaningar och förutsättningar.
För att undersöka förutsättningar för remote onboarding har vi pratat med Paulin Larsen Berglöf, VD och grundare på Whippy. Whippy skräddarsyr digitala onboardingprocesser för att säkra att medarbetare och anställande chef får en bra start vid nyanställning. Lösningen som Whippy erbjuder hjälper företag att säkerställa att det finns en standardiserad och testad process som gör att anställda kan introduceras både on site och remote.
För att få med ett praktiskt perspektiv har vi tagit del av tips från Kim Wanoa, Operations Manager hos vår kund Exertis Ztorm. Kim har själv onboardat flertalet teammedlemmar, både innan och under pågående pandemi.
Expertperspektivet
Paulin, berätta vad det finns för generella utmaningar när det kommer till onboarding?
Paulin: “Bara 12 procent anser sig nöjda med sitt företags onboarding och en av fem nyanställda lämnar inom 45 dagar. Introduktionen har stor påverkan på engagemang och hur snabbt en ny medarbetare är ‘up to speed’. Det här är ju dels kostsamt för organisationer men det kan också påverka engagemang och motivation i existerande team om en ny kollega lämnar tidigt.
En utmaning som vi ser är att många företag fokuserar onboardingen på de första veckorna då medarbetaren matas med extremt mycket information. I själva verket bör en onboardingprocess innefatta hela först året och inte bara inkludera saker som blomma på skrivbordet, första lunch med teamet, parkeringskort och intromöten utan bör även inkludera reflektionsövningar och avsatt tid för dialog om bl.a. förväntansbild och utveckling. Det handlar om att investera i relationsbyggande och om att skapa förtroende.”
Vad är det som skiljer sig praktiskt mellan ‘vanlig’ onboarding och onboarding på distans?
Paulin: “Jag skulle lyfta att avsaknaden av det fysiska mötet vid remote onboarding, vilket ställer högre krav på den anställande chefen att välkomna och vara närvarande i sitt ledarskap första tiden. Mitt tips är att ha många och korta avstämningar istället för få och längre, samt att ta varje tillfälle att introducera den nya medarbetaren i videomöten.”
Har det tillkommit fler utmaningar i samband med pandemin?
Paulin: “Det är klart att det kommer med utmaningar när vi inte fysiskt kan ses på samma sätt. Det fysiska mötet kommer fortsatt vara viktigt även om jag personligen är övertygad om att vi inte behöver ta alla möten fysiskt utan vissa lämpar sig tom bättre digitalt. Vi på Whippy ser den bästa lösningen är en hybrid mellan att optimera processen digitalt - för att automatisera och förenkla - och fysiska möten - för att bygga relation.”
Hur löser man utmaningarna med onboarding på distans?
Paulin: “Utöver det jag redan nämnt skulle jag tipsa om att alltid utse en ‘buddy’ – dvs en person som, utöver chefen, har som uppgift att introducera och ‘ta hand om’ den nya medarbetaren första tiden så att hen känner sig sedd och välkomnad. Att också ha videomöten så att man ser varandra är viktigt. Dessutom kan sociala aktiviteter som en after work eller fredagsfika vara viktiga inslag första tiden för att teamet ska lära känna den nya kollegan och vice versa – se därför till att fortsätta med dessa inslag även om alla sitter hemma.”
Företagsperspektivet
Sedan mars har Exertis Ztorm gjort flera rekryteringar helt på distans då de arbetar hemifrån under rådande pandemi. Därför har de även behövt ställa om sina onboardingprocesser till att bli helt remote. Kim Wanoa, Operations Manager, har rekryterat aktivt till sitt team och har både skött rekryterings- och onboardingprocesser remote.
Lina Dobrzynski
lina@urbanurban.se
English translation
How to succeed in remote onboarding
Onboarding is an important aspect in an employee’s ‘life cycle’ and has lately received more and more attention as companies have realised the importance of a successful onboarding.
- “Research is increasingly emphasising the importance of a successful onboarding to decrease the risk of early quits and to increase engagement and productivity”, says Paulin Larssen Berglöf at Whippy.
With the ongoing pandemic, a lot of companies have been forced to create a more, if not completely, digital or remote onboarding. This has brought new challenges and conditions.
To explore the conditions of remote onboarding, we’ve talked to Paulin Larsen Berglöf, CEO and Founder at Whippy. Whippy customises digital onboarding processes to ensure a good start, for new employees and the hiring manager. The solution Whippy offers is helping companies to ensure a standardised and established process to enable both onsite and remote onboarding.
To explore a company example, we’ve also received recommendations from Kim Wanoa, Operations Manager at our client Exertis Ztorm. Kim has onboarded several team members to her team, both before and during the ongoing pandemic.
The expert perspective
Paulin, please explain what general challenges there are when it comes to onboarding?
Paulin: “Only 12 percent are satisfied with their company’s onboarding process and one in five leaves within the first 45 days. The introduction process has a big effect on engagement and how quickly a new employee gets ‘up to speed’. This is costly and can also affect the engagement and motivation in the existing team if a new team member leaves the company early.
A challenge we’ve seen is that a lot of companies focus on onboarding during the first couple of weeks where the new employee is supplied with an extreme amount of information. In fact, the onboarding process should stretch over the first whole year and not only include things such as a flower on the desk, a team lunch, parking permits and introduction meetings - rather, it should also include exercises of reflection and time for a dialogue about expectations and development. It’s about investing in relationship building and creating mutual trust.”
What’s the difference between ‘normal’ onboarding and remote onboarding?
Paulin: “I’d highlight the absence of physical meetings when it comes to remote onboarding, which requires the manager to welcome and to be even more present in their leadership during the first time. My advice is to have a lot of short check-ins rather than too few and too long as well as to take every opportunity to introduce the new employee in video meetings.”
Are there any additional challenges due to the ongoing pandemic?
Paulin: “There are of course challenges when we’re not able to meet in person in the same way as usual. The physical meetings continue to be important, even though I’m personally convinced we don’t need to have every meeting in person - some meetings are more suited to have digitally. At Whippy, we believe the best solution is a hybrid between optimising the process digitally - to automate and simplify - and physical meetings - to build the relationship.”
How do you solve the challenges with remote onboarding?
Paulin: “In addition to the above, I’d recommend naming a ‘buddy’ - i.e. a person that, in addition to the manager, is tasked with introducing and ‘taking care of’ the new employee so that he or she feels welcome and recognised. Having video meetings is also important to actually see each other. Moreover, social activities such as an after work or a Friday ‘fika’ could be important during the first time to make sure the team gets to know the new team member and vice versa. Make sure to have these types of activities even though everyone’s working from home.”
The company perspective
Since March this year, Exertis Ztorm have completed several recruitments remotely since they are working from home during the ongoing pandemic. Therefore, they’ve also had to re-design their onboarding processes to become totally remote. Kim Wanoa, Operations Manager, has actively been recruiting to her team and managed both recruitment and onboarding processes remotely.
Lina Dobrzynski
lina@urbanurban.se