Kategorier
Senaste inläggen
Lön är högst relevant när det kommer till jobb och för oss som jobbar med rekrytering är det en del av vardagen att prata löner. För vissa är lön en saklig och enkel fråga medan för andra kan det vara obekvämt att prata lön. Oavsett hur man ser på lön anser vi att det är bäst att ha en transparent och öppen dialog om det, eftersom målet är att båda parter ska känna sig nöjda i en rekrytering, inklusive lön och andra förmåner. Låt oss diskutera lön, både från rekryterarens och kandidatens håll.
För att en rekrytering ska bli så smidig och effektiv som möjligt och samtidigt hålla en hög kvalitet behöver man en plan för vilka steg som ska finnas samt vad som ska bedömas i respektive steg. I denna serie pratar vi om något som vi arbetar med dagligen och som ligger oss varmt om hjärtat, nämligen rekrytering i tillväxt. I tre delar kommer vi prata om grunden för att axla tillväxt genom rekrytering, vilken typ av person som trivs och matchar i ett tillväxtföretag samt hur och man bedömer vad i en rekryteringsprocess.
När man växer som företag är det viktigt att sätta en bra struktur och grund för rekrytering, framförallt om man växer snabbt. Vi på UrbanUrban jobbar med detta genom att skapa ett rekryteringshjul. Med ett intakt rekryteringshjul skapar man goda förutsättningar för att axla den tillväxt man önskar, något vi kallar “a smooth ride to growth”.
I tre delar kommer vi prata om grunden för att axla tillväxt genom rekrytering, vilken typ av person som trivs och matchar i ett tillväxtföretag samt hur och man bedömer vad i en rekryteringsprocess.
Tillväxtbolag skiljer sig en del mot andra företag. Delvis i storlek, organisation, struktur och processer men även i miljö, tempo och kultur. I denna serie pratar vi om något som vi arbetar med dagligen och som ligger oss varmt om hjärtat, nämligen rekrytering i tillväxt. I tre delar kommer vi prata om grunden för att axla tillväxt genom rekrytering, vilken typ av person som trivs och matchar i ett tillväxtföretag samt hur och man bedömer vad i en rekryteringsprocess.
När Ida Garamvölgyi startade UrbanUrban hade hon tidigare drivit rekryteringsföretag och såg att det fanns utrymme för både förändring och att arbeta smartare med rekrytering. Läs mer om UrbanUrbans historia, affärsidén bakom och vad som driver Ida som entreprenör.
Vår COO Lina Dobrzynski har varit med sen starten av UrbanUrban och har sedan dess även hunnit med att plugga både i Sydney och London för att tillslut hitta tillbaka till Stockholm. Idag jobbar Lina både med UrbanUrbans egen utveckling och operativt i våra kunduppdrag. Läs mer om varför Lina valde att jobba med just HR och rekrytering och varför hon trivs så bra att jobba med växande företag.
En rapport släppt av Netigate i januari 2022 påvisar att medarbetarlojalitet, i detta fall medarbetarnas benägenhet att stanna hos en arbetsgivare, gick upp under 2020 och sedan ner under 2021. Rapporten uppmärksammades i SVT Rapport som sändes i april 2022 där Lina Martinsson var med och kommenterade.
En av de viktigaste aspekterna på jobbet enligt medarbetare är att ha möjlighet till att både få och ge feedback. Faktiskt så är det ett av de vanligaste svaren på frågan vad som är viktigt på en arbetsplats när vi intervjuar kandidater. De flesta medarbetare uppskattar att få input på hur det går och hur man presterar, både vad som går bra och hur man kan förbättra sig, samt i sin tur kunna ge feedback tillbaka. Här listar vi några exempel på vad en god feedbackkultur kan resultera i.
I en rekryteringsprocess bör man som företag tänka på att man kommunicerar med sina potentiella nästa medarbetare. För en medarbetare börjar livscykeln redan i rekryteringen och det är även i detta skede man som företag gör ett första intryck som arbetsgivare. Hur rekryteringen upplevs av en kandidat kan självklart variera beroende på individ, känslor och varför man söker jobbet men genom att vara trygg i hur man vill upplevas som arbetsgivare kan man både ta mer kontroll över sitt employer brand och göra ett bra intryck.
Onboarding är en viktig aspekt i en anställds ‘livscykel’ och har på senaste tiden uppmärksammats mer och mer då man har förstått betydelsen av att lyckas med onboarding. I och med rådande pandemi har många företag tvingats övergå till en mer, om inte helt, digital och remote onboarding. Detta har medfört nya utmaningar och förutsättningar.
Att rekrytera på distans, alltså helt utan fysiska möten, är idag välbekant för både kandidater och företag. Redan innan pandemin hölls flera steg i en rekryteringsprocess ofta digitalt; telefonintervjuer, videointervjuer, personlighetstester, referenser och signering av anställningsavtal är digitala verktyg som används, för att nämna några…
De flesta har nog fått höra många traditionella frågor under en jobbintervju; var ser du dig själv om 5 år? Vilka är dina svagheter? Varför är du rätt person för jobbet?
Sofia Lindman jobbar idag på Jobylon som Social Media Coordinator och som frilansare, helt på distans. I skrivande stund sitter Sofia i Canggu på Bali, Indonesien. UrbanUrban träffade Sofia i Stockholm under sommaren 2018, strax innan hon gav sig iväg för att leva livet som digital nomad och nu drygt ett halvår senare ger hon oss en uppdatering om hur livet som digital nomad ser ut.
Att sitta mittemot någon som ställer en massa frågor kan kännas lite obekvämt. Hela processen av att söka jobb kan vara stressigt och de flesta personer känner sig nervösa inför själva jobbintervjun. Oroa dig inte. Du är inte ensam.
För att fortsätta vår serie om talent management ska vi nu titta på ämnet ’talent status’; om en person identifieras som en talang eller inte. Att vara en talang kan vara något vi själva anser att vi är men det kan också vara något som berättas för oss att vi är, exempelvis av företaget vi arbetar för.
Talent management, talent acquisition, talangpooler. Ordet ”talang” är välanvänt inom business idag. Företag annonserar ofta att de letar efter nya ”talanger” eller ”stjärnor”, men vad betyder det egentligen? Inkluderar talent management enbart hantering av de “allra bästa” medarbetarna eller inkluderar det samtliga medarbetare? Vilka psykologiska implikationer har talent management på medarbetare?
Hur en arbetstagares roll är utformad bestäms oftast av chefer; arbetsuppgifter, funktion, förväntningar och mål etc. Arbetstagare är generellt relativt lite involverade, om inte helt exkluderade, när det kommer till jobbdesign av sin egen roll. Job crafting – hur mycket en medarbetare kan influera, ändra och omdesigna sin roll – har visat sig ha en positiv effekt för motivation, engagemang och prestation hos medarbetare (Wrzesniewski et al. 2013).
Rekryterare screenar ett stort antal CV:n dagligen och det är vanligtvis ett av de första stegen i en rekryteringsprocess. I denna tidiga fas blir ett stort antal kandidater utvärderade baserat på väldigt lite information och här görs ofta den första ’elimineringen’ av kandidater. Eftersom ett CV vanligtvis är ett eller två sidor långt blir innehållet av dessa sidor kritiskt, då det är det som avgör om man klarar sig genom det första steget eller inte.
Som nämnt i ett tidigare inlägg spelar motivation en viktig roll i jobb och prestation. De flesta organisationer arbetar aktivt med att öka motivation hos medarbetare och dessa strategier kan variera då motivation betyder olika för olika personer. Vad som dock är avgörande när det gäller motivation är att arbetsgivare även förser deras medarbetare med rätt verktyg.
Motivation spelar en central roll när det kommer till jobb. Alla företag vill ha medarbetare som är motiverade och alla medarbetare vill ha ett jobb som de känner sig motiverade att gå till varje dag. Frågan ”vad motiverar dig” frågas vanligtvis på arbetsintervjuer och chefer strävar konstant efter att kartlägga vad som motiverar just deras anställda för att kunna leda dem bättre och implementera incitament.
Employer branding har blivit en vanlig business-term på senaste tiden, men varför har det uppkommit? Över de senaste decennierna har det uppstått en stor förändring på jobbmarknaden. Tidigare har arbetstagare konkurrerat om jobb men idag är det snarare arbetsgivare som konkurrerar om de bästa arbetstagarna. Företag har därför börjat marknadsföra och branda sig som arbetsgivare med syftet att sticka ut och vara ett förstahandsval när potentiella arbetstagare söker jobb.
I inlägget Distansjobb – del 3.1: Flexibla arbetstider tittade vi på ämnet från ett företagsperspektiv. För att få verkliga exempel om hur det kan fungera i praktiken har vi intervjuat tre företag som alla erbjuder sina medarbetare flexibilitet när det kommer till både arbetstider och arbetsplats.
I detta inlägg tittar vi på flexibla arbetstider och flexibel arbetsplats från arbetsgivarens perspektiv; hur det kan fungera i praktiken och vilka resultat det kan ge. Vi har även intervjuat Love Sahlin (VD på Web Tech Media Group), Thomas Aziz (VD på Crisp Film) och Oscar Sandström (grundare på Viseo) om hur de applicerar flexibilitet i sina respektive företag och vilka resultat de har sett.
Ett Employee Value Proposition (eller Employer Value Proposition) är det unika värdet och förmåner en arbetsgivare erbjuder sina anställda. Det kan beskrivas som kärnan av ett företag och de associationer som görs och kommuniceras för företaget som arbetsplats, både internt och externt.
“The employer brand is the image of your organization as a ‘great place to work’ in the mind of current employees and key stakeholders in the external market (active and passive candidates, clients, customers and other key stakeholders). The art and science of employer branding is therefore concerned with the attraction, engagement and retention initiatives targeted at enhancing your company’s employer brand.”
På UrbanUrban har vi en filosofi om att inställning slår talang i det långa loppet. Vad det innebär är att personer med rätt attityd, driv och uthållighet kommer att öka sina chanser att lyckas i sin karriär då de ihärdigt tränar, repeterar och söker ny kunskap. Detta resulterar i kontinuerlig utveckling och förbättring hos individen.
Emelie Fågelstedt är en av grundarna till sajten Svenska Nomader, en mötesplats för svenskar som jobbar på distans runtom i världen. På Svenska Nomader finns tips, inspiration och fakta för den som vill jobba på distans. På sajten kan man även hitta frågor och svar om digitalt nomadskap, inspiration och information om platser, människor och tankar. På Svenska Nomader förs även diskussioner med företag, organisationer och offentlig sektor om hur man ska förbereda sig för framtidens arbetsmarknad.
Att jobba online eller hemifrån blir alltmer vanligt då antalet digitala jobb ökar och teknologin fortsätter att utvecklas. Oavsett om du jobbar hemifrån då och då eller reser på heltid medan du jobbar har du säkert kommit i kontakt med ämnet distansjobb.